KOMEN PENGUNJUNG - MUKA 11


 Laman Utama > Komen Pengunjung Muka 11 / 201-220
Komen 201
Perkara : Terima Kasih
Thursday, 27 August, 2009 3:36 PM
Sender's name : Yusuf Rk
Sender's Email : pahlawaneratsejati[at]gmail[dot]com

salam saudara..
sy antara pngunjung laman anda, sy kagum n mndpt byk informasi dri sini.. trima kasih krn wujudkan laman informasi spt ini.. sy harap truskan usaha ini berterusan... salam dari
penang..

Komen 202
Perkara : Kongsi
Wednesday, 9 September, 2009 9:41 AM
Sender's name : chef awe
Sender's Email : awangg67[at]gmail[dot]com

saya berasal dari malaysia.. tapi tinggal kat brunei.. kalau ado apo busines boleh kongsi.. saya punya blog http://resepienak.blogspot.com  makasih

Komen 203
Perkara :Ojo ngono
Friday, 25 September, 2009 9:09 AM
Sender's name : raihan
Sender's Email : raihana_hayati25[at]yahoo[dot]com

salam..saya nak tau maksud lagu ojo koyo ngono..
saya nak sgt tau maksud lagu tu..

senang ke susah nak cakap bahasa cina?senangla...cakap je la"bahasa cina".

Komen 204
Perkara :Pantun Budi
Sender's name : hisyam
Sender's Email : hisyam.halem[at]gmail[dot]com

Pantun Budi

Tenang-tenang air laut
Sampan kolek mudik ke tanjung
Hati terkenang mulut menyebut
Budi baik rasa nak junjung

Tanam lenggun tumbuh kelapa
Terbit bunga pucuk mati
Budi tuan saya tak lupa
Sudah terpaku di dalam hati

Dari Daik pulang ke Daik
Sehari-hari berkebun pisang
Budi baik dibalas baik
Dalam hati dikenang orang

Kapal belayar dari Arakan
Ambil gaji jadi jemudi
Mati ikan kerana umpan
Mati saya kerana budi

Banyak ubi perkara ubi
Ubi keledek ditanam prang
Banyak budi perkara budi
Budi baik dikenang orang

Lipat kain lipat baju
Lipat kertas dalam puan
Dari air menjadi batu
Sedikit tak lupa budi tuan

Jentayu burung jentayu
Hinggap di balik pokok mayang
Bunga kembang akan layu
Budi baik bilakan hilang

Jika belayar ke tanah Aceh
Singgah dulu di kota Deli
Jika hendak orang mengasih
Hendaklah baik bicara budi

Bunga melati bunga di darat
Bunga seroja di tepi kali
Hina besi kerana karat
Hina manusia tidak berbudi

Komen 205
Perkara :ketenangan
Wednesday, 19 August, 2009 5:33 PM
Sender's name : zaidar mustaffar
Sender's Email : fishy_daar[at]yahoo[dot]com

ketenangan itu buah keimanan
anugerah dari langit yang Allah turunkan
ke dalam hati orang-orang mu'min
agar kita tenang walau dunia goncang
redha jika manusia marah
yakin jika manusia ragu
tenang jika manusia menggelabah
ketenangan cahaya daripada Allah
anginnya menghembus halus
dan cahaya nya bersinar indah
cari lah ketenangan hakiki
dari syurga Ilahi...insyaALLAH!!!

Komen 206
Perkara : Terpegun kejap
Friday, 2 October, 2009 12:25 AM
Sender's name : hana
Sender's Email : hanamichi[at]live[dot]com[dot]my

Salam. Asalnye memang saje surf internet cari vocab2 jawa nih. Sejak jadi pelajar English Language Studies UKM nih, kejawaan.

Komen 207
Perkara : Salam..
Sunday, 11 October, 2009 12:55 AM
Sender's name : Farid Azraai
Sender Email: far8azr89_techno[at]yahoo[dotcom

Salam...
terima kasih ats kesepakatannya... st brharap kalau ada sbrg info terbaru atau apa2 maklumat, emelkn saja kpd sy.. sy cuma
mengambil bahan2 bertulis shj dan tidak mgambil bahan bergambar..

wassalam..

Komen 208
Perkara : Teka teki
Wednesday, 18 November, 2009 2:27 AM
Sender's name : ShameL
Sender's Email : mel_be@myself.com

Anda dikehendaki memakan isi sebiji telur. Soalannya: bagaimanakah sekiranya anda dikehendaki memakan isi telur tersebut
sekiranya anda "DILARANG" memecahkan cengkerangnya?

Jawapannya: Anda yang "DILARANG" memecahkan cengkerangnya, jadi apa lagi suruh lah orang lain yang tidak dilarang untuk
memecahkan cengkerangnya dan anda makan lah isinya. heheheee...

Komen 209
Perkara : Teka teki
Wednesday, 18 November, 2009 2:59 AM
Sender's name : ShameL
Sender's Email : mel_be@myself.com

1.Soalannya: apa binatang tinggi duduk dari berdiri??
Jawapannya: Anjing atau kucing. Cuba perhatikan anjing atau kuching kalau duduk (mencangkung) and berdiri (merangkak).

2.Soalannya: cabut lubang tinggal batang. Apakah bendanya?
Jawapan: Cincin..

3.Soalannya: ada seorang pengembara yang sedang kehausan di padang pasir. Dalam perjalanan si pengembara terjumpa dengan
sebuah tasik yang di jaga oleh seekor jin. Bagaimanakah si pengembara hendak meminum air di tasik tersebut dengan cara meminta
daripada jin itu supaya dia dapat meminum air itu sedangkan si jin cuma dapat berkata "TIDAK!! TIDAK!!" dari mulutnya??
Jawapannya: kata si pengembara;"wahai JIN, marahkah jin sekiranya saya meminum air di tasik ini"??.. jin menjawap "tidak!!
tidak!!!" apa lagi si pengembara teruslah meminum air di tasik itu dengan sepuas hati.

4. Soalan: ada seorang lelaki berjalan kaki di dalam sebuah kebun kelapa kepunyaan nya sendiri. Dalam perjalanan itu tiba-tiba jatuh
sebiji buah kelapa tepat di belakang lelaki itu, "Berdebukkkk!! bunyi buah kelapa itu jatuh tepat di belakangnya and dia pun terus
menoleh kebelakang. Soalannya!! Mengapakah dia menoleh ke belakang sedangkan dia tahu yang jatuh mestilah buah kelapa
kepunyaannya??
Jawapannya: dia menoleh kebelakang disebabkan tuhan tidak menciptakan mata di sebelah belakang kepala nya dan sebab itu lah dia
terpaksa menoleh kebelakang.

5.Soalannya: didalam dunia ini, apa benda yang betul betul sama and serupa dengan lutut kanan kita?
Jawapannya: semestinya lutut kiri kita lah.

6.Soalannya: Pak abu sedang melakukan sesuatu perbuatan dengan sempurna sekali iaitu "menyanyi dengan sebutan yang jelas
sambil memberus giginya" Bagaimanakah beliau dapat melakukan dua perkerjaan dalam satu masa dengan begitu sempurna???
Jawapannya: Dia memberus gigi palsu yang dikeluarkan dari mulutnya sambil menyanyilah jawapannya.

7. Soalannya: Kereta apa yang tidak di panggil "KERETA"??
Jawapanya: "TEKSI" tak kan kita nak panggil teksi jadi "KERETA TEKSI" betul tak.

8.Soalannya: Apa benda yang di potong masih juga ia panjang.
Jawapannya: "kacang panjang" takkan bila kita potong kacang panjang kitak panggil ia "kacang pendek".

9.Soalannya: huruf apa yang paling jauh???
Jawapannya: tentulah huruf jawi "NUN". Contoh ayat "nun disana".

10. Soalannya: Banyak-banyak ayam, ayam apa yang langsung tak dapat dimakan??
Jawapannya: tentulah "ayam plastik". Cuba kamu kunyakan ayam plastik heeeheeee....

Komen 210
Perkara : Basa Jawa
Saturday, 28 November, 2009 2:39 PM
Sender's name : Sugeng K
Sender's Email : sugengk056[at]gmail[dot]com

Matur nuwun dhateng Family Azam Dot Com, ingkang sampun kersa nyerat bab basa Jawi sanajanta wonten ingkang boten leres.
Nanging kangge tetepangan bab basa Jawi punika cekap sae. Mugi-mugi sesambetan antawispun kula kaliyan panjenengan saged
lestantun.
Sepisan malih, matur sembah nuwun.
 
Ngapuro Kang Sugeng K, Aku ora ngerti babar pisan.

Komen 211
Perkara : nak bagi teka-teki
Friday, 4 December, 2009 5:08 PM
Sender's name : irwan
Sender's Email : eewan_joke@yahoo.com

solan:kucing naik atas pokok tinggal apa?
jawapan:tinggal turunlah

solan:kita beli kita tak pakai,orang lain beli kita pakai, kita tak nampak
jawapan:kain kapan

Komen 212
Perkara : nak bg teka teki la..
Saturday, 26 December, 2009 5:11 PM
Sender's name : balqis alauddin
Sender's Email : baqyz93[at]gmail[dot]com

gajah naik kereta, tikus naik motor, buaya naik skuter, orang naik ape?
jwpn: naik heran..

kumpulan apa yang keliru ngan muka diorang?
jwpn: preetyugly

haiwn apa sekejap hitam sekejap putih?
jwpn: penguin bergolek..

benda apa..
ada mata xleh melihat,
ada gigi xleh menggigit,
ada tali xleh mengikat?
jwpn: mata air, gigi air, tali air...

dalam kayu ada daun,
dalam daun ada nasi...
apa tu?
jwpn: lemang

buah apa paling berani?
jwpn: buah pisang sebab berani keluarkan jantungnya..

burger ape mampu menjatuhkan orang?
jwpn: berge.. gar!

kunjungi... http://www.tekatekitekatekuk.blogspot.com
hehe~

Komen 213
Perkara : sms best
Monday, 28 December, 2009 11:40 PM
Sender's name : kamil
Sender's Email : kamil.jupri[at]gmail[dot]com

Dlm SenYumaN, aDa MakSuD t'SuraT...
dLm KeTaWa, aDa t'sImPan KeSediHan...
Dlm Hati, t'siMpaN SerIBu RahSia...
TeTaPi...
dLm p'ShabaTaN TerSimPaN
SeRibU KenaNgAN...(^^,)

Komen 214
Perkara : ngomong jowo
Tuesday, 5 January, 2010 9:17 PM
Sender's name : Akurakketi
Sender's Email : ben_awang[at]yahoo[dot]com

Salam wak,
saya nak tahu apa maknanya "wong rak nduih mesti prihatin" ayat ini saya jumpa pada buku catatan kawan saya (si walang kopo) yg
berketurunan jawa semasa di asrama dulu.
sekian terima kasih.
Pamit dulu yo...

Komen 215
Subject : Gurindam
Saturday, 10 April 2010 6:03 PM
Sender's name : Ppotter
Sender's Email : pandirpotter[at]gmail[dot]com

Hari Ini Menugal Padi,
Jangan Esok Ditanam Kacang,
Hari Ini Menabur Janji,
Jangan Esok Engkau Mungkirkan.

Muara Sungai Disekat-sekat,
Dihadang Balak Darilah Hulu,
Sampainya Hati Wahai Sahabat,
Esok Terus Menjadi Seteru.

Kuala Gajah Digenang Air,
Habis Tenggelam Si Pohon Ara,
Di Pipi Kering Tangis Mengalir,
Seribu Tahun Tiada Puasnya.

Tanam Kangkung Tanam Kailan,
Di Kaki Changkat Di Tepi Batasan,
Apa Dikenang Nasibnya Badan,
Takkan Sahabat Menuntut Teman.

Ku Tabur Bunga Di Atas Makam,
Jauh Di Dalam Rasa Berbungkam,
Tak Dapat Ku Buang Memori Semalam,
Jauh Di Hati Tak Bisa Kuselam.

Pakai Pukal Pakai Joran,
Dapatnya Cuma Si Ikan Tenggiri,
Tinggal Sahabat Tinggallah Teman,
Izinkan Aku Mengundur Diri.

Komen 216
Perkara : Basa Jawa
Friday, 9 April 2010 9:14:30
Sender's name : Haryo Legowo
Sender's Email : haryolegowo[at]yahoo[dot]com

Panulisan lan pangucapane isih akeh sing salah . Sampean kudu sinau maneh sing luwih pener.

Saya mengucapkannya menggunakan bahasa jawa ditempat saya, memang berbeza dengan di tempat anda. Saya juga menulisnya dalam Bahasa Malaysia agar mudah mereka yang tidak tahu berbahasa jawa memahaminya.

Komen 217
Perkara : Angka Jawa
Saturday, 27 March 2010 15:16:14
Sender's name : Agus Yuwono
Sender's Email : agusyuw[at]yahoo[dot]co[dot]id

Terimakasih atas kepedulian terhadap bahasa Jawa, perlu saya sampaikan bahwa untuk penyebutan angka 50 bukan LIMANG PULUH melainkan SEKET, demikian komentar saya, sangat terima kasih jika senantiasa ada kominikasi dan kerjasama dengan Jurusan Bahasa dan Sastra Jawa, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Semarang.

Salam
Agus Yuwono
Ketua Jurusan Bahasa

Saya mempelajari bahasa jawa dari ayah ibu dan datuk nenek saya, jika mereka menyebut limang puluh, maka saya juga menyebut demikian. perkataan seket memang tidak pernah saya dengar sebelum ini.

Komen 218
Perkara :Makna Perkataan
Tuesday, 9 February 2010 21:22:03
Sender's name : Sugeng Hj. Jabri
Sender's Email :sugengjabri[at]gmail[dot]com>

Assalamualaikum
Maaf saya nak tambah sikit.. Saya rasa ada keraguan sikit. Mungkin boleh diperbetulkan di masa akan datang. Maaf kalau saya tersilap.
Kaus= kemeja T
Katil= ranjang

Terima kasih.
Wassalam

Waalaikumsallam,
Terima kasih saudara sungeng jabri atas kiriman maklumbalas mungkin di tempat saudara ianya berbeza dengan apa yang disebut di tempat saya kaus bermakna katil ranjang tidak ada dalam perkataan yang pernah digunakan keluarga saya tetapi perkataan ranjam bererti katil yang siap ada tiang untuk digantungkan kelambu dan biasanya dibuat dari besi, agak tinggi jika dibandingkan dengan katil biasa.
Sekian salam dan maaf

Komen 219
Perkara :Teka -Teki
Sender's Name: Adrianna Wong
Sender's Email: adrie2012[at]yahoo.com
Salam,saya teringat satu teka teki nie:

Soalan 1.Berikan 3 langkah untuk masukkan gajah dalam peti sejuk.
Jawapan: Langkah pertama buka peti sejuk, langkah kedua masukkan gajah dalam peti sejuk dan langkah ketiga tutup peti sejuk.

Soalan 2.Berikan 4 langkah untuk masukkan harimau kedalam peti sejuk.
Jawapan: Langkah pertama buka peti sejuk, langkah kedua keluarkan gajah, langkah ketiga masukkan harimau dan langkah keempat tutup peti sejuk.

Soalan 3.Suatu hari Tarzan panggil semua haiwan dalam hutan untuk satu perjumpaan.Semua haiwan hadir kecuali seekor,siapa?
Jawapan: Harimau,sebab ada dalam peti sejuk.

Harap membantu.terima kasih.

Komen 220
Perkara :Teka-teki
Sender's name : Yon
Sender's Email : ariyonprince[at]yahoo.com

Kenapa:
-Orang melayu buat teh kacau ikut arah jam..
-Orang india dia buat teh kacau teh lawan arah jam..
-Mamak buat teh dia kacau ikut suka dia...

Jawapan:
Nak bagi manis air tu la...kalo x kacau macam mana air tu nak manis..
.

Muka 10:  Komen 200 hingga 220
Ke muka: 1  2  3  4  5  6  7  8  9 10 11

Mutiara Kata: "Waktu perlu dijaga, andai tidak ia akan jauh dan sukar dikejar, penjelasan perlu menjelaskan apa yang tidak jelas. Waktu itu ia mungkin dijelaskan setelah kita memahami diri masing-masing."


Mahu Anak Anda Pintar & Pandai Membaca Sebelum Masuk Tadika?

Ketahui bagaimana mendidik anak anda menjadi anak yang pintar cerdas dan pandai membaca sejak kecil disini..

 
NOTIS
Pengunjung dibenarkan untuk mengambil sebarang bahan dari laman ini sebagai perkongsian maklumat
dengan syarat seperti di bawah:
1-Meletakkankan Sumber: http://familiazam.com pada setiap dokumen yang telah di copy.
2-Copy & upload images ke hosting anda sendiri atau free hosting jika bertujuan untuk disiar di blog sendiri.
3-
Menghubungi kami [email, borang, whatsapp atau sms] memohon izin adalah sikap dan jalan terbaik.
 
 
  MENU UTAMA
 
 
  IKLAN BERBAYAR
 
 
  IKLAN BERBAYAR
RAWATAN, PERUBATAN, PERSILATAN & KEMAKRIFATAN

Kami BUKAN Tok Bomoh, Pak Dukun atau pun Pak Ustaz. Kami hanyalah insan biasa seperti anda. Kami menyediakan rawatan bagi segala permasalahan berkaitan dengan gangguan jin atau sakit misteri seperti:

Gangguan Saka, Terkena Sihir, Pulih Rumah, Pulih Kedai, Rawatan Terkena Santau, Berbagai Masalah Berkaitan Ilmu Hitam.
Serta:
Membersih Dan Menyucikan Hati, Rawatan Pemulihan Dadah, Masalah Perhubungan Suami-isteri Dan Penyakit Fizikal.

Untuk Rawatan Dan Belajar Ilmu Kenal Diri Sila Hubungi:
 

Md Hatta Yusof
Call  Me / Whatsapp Me / SMS Me
 
Laman Web: http://kenal-diri.net
 
 
  PROGRAM MY REZEKI
Salam Sejahtera & Salam Silaturrahim.

Selalu bermasalah tak cukup duit?
Hutang PTPTN sudah tertunggak?
Cukai jalan dan insuran dah nak mati?
Duit poket sudah menipis?
Teringin nak tukar motorsikal?
Teringin nak tukar kereta?

Nak cari duit lebih.
Sila daftar PERCUMA di link berikut:
familiazam.com/myrezki

Saya akan tunjuk cara menjana pendapatan dengan mudah tanpa susah payah nak cari orang dan menjual produk...
Rebutlah peluang yang mungkin hanya datang sekali seumur hidup.
 
 
 

Proudly powered by WordPress

Kemaskini Akhir: 12 October 2017 07:44 PM